مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

درباره پایگاه

نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد ناشر حکم ولایت به ولی می نازد

گر بنازد به علی، شیعه ندارد عجبی عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد

فرزنــدان ابــرهه، از نـسل یــهودا، نشــسته بــر ارابــه‌هــای جــنگ؛
از تانک "مرکــاوا" تا امــواج voa.
از خطــوط مــقدم جــنـگ ســخـت در عــراق و افــغانـستان و سوریــه؛
تا پـیچ‌ در پــیچ و هزار لــایه‌های جــنگ نـیمه ســخت با موســاد و سیـا و MI6؛
تا گستــره‌ی جــهانی جنگ نــرم، حتی در خانــه‌هــایمان!
.....
و مـن و تــو و مــا، در کجای این نبـــرد نامـتقارن ایــستــاده‌ایم؟
خودم را و خـودت را و خـودمان را بازیابیم.
آنهـایی که خــود را پــیدا کردند، خــوش به سعادتـــ دنــیا و آخرتـشان،
و خوشـ به لــیاقتــشان بــرای سربازی آقایـــشان در آخرالزمان.
آنهایی هــم کــه نــه...
...
مــن و تــو و مــا، در کـــجای ایــن نــبرد نامــتقــارن ایستــاده‌ایم؟

بازی رایانه‌ای، ابزار قدرت نرم

سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ
بازی رایانه‌ای، ابزار قدرت نرم


چکیده:

با گسترش تکنولوژی ارتباطات هر روزه ابزار جدیدی در اختیار کارشناسان عملیات روانی قرار می گیرد. در جنگ جهانی دوم نازیها با حداکثر توان از دو رسانه سینما و رادیو استفاده نمودند.و اکنون نیز این ابزار به خصوص سینما مورد استفاده محافل صهیونیستی قرار می گیرد در کنار این ابزار ،صنعت نو ظهور بازی های رایانه ای به علت خصوصیات ویژه خود به ابزار نوین عملیات روانی تبدیل شده اند ولی متاسفانه تا کنون به این محصول فرهنگی توجه جدی نشده است.با بررسی کمی و کیفی بازی های رایانه ای می توان به میزان تاثیر گذاری این صنعت نسبت به سایر صنایع مانند صنعت فیلم های سینمایی پی برد.عواملی کمی چون مدت زمان صرف شده توسط کاربر و عوامل کیفی چون گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی وتخیل، منطق، حافظه،بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که کاربر را جذب بازی ها ی رایانه ای می کند.کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکاری گروهی و فرصت های برابر در بازی ازجمله عواملی است که در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می کند.
در این مقاله سعی خواهد شد به موضوعاتی و محورهایی که در بازی های رایانه ای پرداخته شده و با بیان مصادیق و نیز شرکتهای بازی های رایانه ای که بیشتر با این محوریتها اقدام به ساخت بازی می نمایند اشاره شود.

بازدید : 1,930 بار

جمعه، 29 خرداد 1388

بازی رایانه‌ای، ابزار قدرت نرم

بازی رایانه‌ای، ابزار قدرت نرم
بازی رایانه‌ای، ابزار قدرت نرم

نویسنده:مهندس مهدی حق وردی طاقانکی



چکیده:

با گسترش تکنولوژی ارتباطات هر روزه ابزار جدیدی در اختیار کارشناسان عملیات روانی قرار می گیرد. در جنگ جهانی دوم نازیها با حداکثر توان از دو رسانه سینما و رادیو استفاده نمودند.و اکنون نیز این ابزار به خصوص سینما مورد استفاده محافل صهیونیستی قرار می گیرد در کنار این ابزار ،صنعت نو ظهور بازی های رایانه ای به علت خصوصیات ویژه خود به ابزار نوین عملیات روانی تبدیل شده اند ولی متاسفانه تا کنون به این محصول فرهنگی توجه جدی نشده است.با بررسی کمی و کیفی بازی های رایانه ای می توان به میزان تاثیر گذاری این صنعت نسبت به سایر صنایع مانند صنعت فیلم های سینمایی پی برد.عواملی کمی چون مدت زمان صرف شده توسط کاربر و عوامل کیفی چون گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی وتخیل، منطق، حافظه،بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که کاربر را جذب بازی ها ی رایانه ای می کند.کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکاری گروهی و فرصت های برابر در بازی ازجمله عواملی است که در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می کند.
در این مقاله سعی خواهد شد به موضوعاتی و محورهایی که در بازی های رایانه ای پرداخته شده و با بیان مصادیق و نیز شرکتهای بازی های رایانه ای که بیشتر با این محوریتها اقدام به ساخت بازی می نمایند اشاره شود.
گسترش و پیشرفت صنعت و تکنولوژی ارتباطات میان انسانها را در دو جنبه توسعه داد:
اول از نظر حمل و نقل، شامل جاده، اتومبیل، راه‌آهن و نظایر اینها که موجب افزایش ارتباط فیزیکی بین افراد بشر شد.
دوم از نظر توسعه وسایل و ابزارهای پیام رسانی مانند چاپ، تلفن، سینما، تلگراف که موجب نزدیک غیرمادی وگسترش تعامل پیامی میان انسانها گشت.
در کنار توسعه ارتباطات، انقلاب صنعتی موجب ظهور پدیده‌های دیگری نیز شد مانند شهرنشینی، افزایش جمعیت و متراکم شدن آن، پیچیده شدن حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جوامع و به تبع آن تقسیم بسیار وسیع کار و غیره. اینها دست به دست هم داد و نیروی سیاسی جدیدی به نام مردم شکل گرفت. به تعبیری، پیدایش پدیده‌هایی همچون افکار عمومی ،با این دیدگاه ابزار تبلیغات و عملیات روانی جایگاه خاص خود را پیدا کرده تا توانای تاثیر گذاری بر مردم خودی ،مردم دشمن،مردم بی طرف و نهایتا افکار عمومی جهان افزایش یابد.درهر برهه ابزار نوین انقلاب ارتباطات مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
در جنگ جهانی دوم نازیها وزارت تبلیغات را به سرپرستی گوبلز ایجاد کردند نازیها با حداکثر توان از دو رسانه سینما و رادیو استفاده کردند. بنا به گفتة دیوید ولچ، از میان همه ابزارهای اعمال نفوذ نهانی و روانی، هیچ یک به اندازه سینما مورد توجه رایش سوم نبود. گوبلز در یکی از نخستین سخنرانیهای خود در مقام وزیر تبلیغات، اعلام کرد که :
«سینمای آلمان در پیشاپیش سربازان نازی، رسالت فتح جهانی را بر دوش دارد».
رژیم نازی، سرمایه‌گذاری سنگینی روی سینما انجام داد به گونه‌ای که بین سالهای 1933 تا 1945، 1097 فیلم در آلمان تولید شد. نازیها 16 ایستگاه فرستنده رادیویی ایجاد کردند که با نام مستعار «پیروزی» برای 13 کشور اروپایی برنامه پخش می‌کرد. علاوه بر آن، ایستگاه‌های رادیویی رسمی آنها نیز برای 60 کشور برنامه پخش می‌کرد و مجموع برنامه‌های آنها به 430 ساعت در روز می‌رسید. گوبلز چنان برنامه‌ریزی کرده بود که ذهن مردم سرزمینهای اشغالی را از قبل و به تدریج از طریق فرستنده‌های رادیویی آلمان برای اشغال کشورشان آماده کند.
پس از شکست رژیم نازی آلمان که قصد تشکیل امپراطوری جهانی را داشت شاید هیچ کشوری به اندازه آمریکا وارد این میدان نشده است.و در این میان صهیونیستها بیشترین نفوذ را روی صنعت دارند و از آن بهره برداری می کنند.
واژه جنگ روانی در آمریکا، پس از انتشار کتاب«جنگ روانی آلمان» نوشته فاراگو در سال 1942 گسترش یافت.
در سال 1950، دولت ترومن به منظور کسب آمادگی برای اجرای جنگ روانی در کره، پروژه‌ای را با عنوان «نبرد حقیقت» (یا تهاجم عظیم و قدرتمند روانی) با بودجه‌ای معادل 121 میلیون دلار تصویب کرد.
از آن زمان تاکنون، سازمانها و واحدهای روانی- تبلیغاتی آمریکا با توسعه‌ای روزافزون همواره به عنوان یکی از بازوهای اصلی آن کشور در جنگ و صلح عمل کرده‌اند. این سازمانها، طیف وسیعی از ابزارها را را شامل می‌شوند.برخی از آنان قشر های خاص یک جامعه را مانند دانشجویان و نخبگان مورد هدف قرار داده اند مانند کتابخانه‌ها، بورسهای دانشگاهی و خانه های فرهنگ و برخی دیگر افکار عمومی آحاد جامعه را مورد هدف قرار داده اند مانند رادیو‌ها،شبکه های تلویزیونی، ماهواره‌هاو به خصوص فیلم های سینمایی در این میان صنعت بازی های رایانه ای نیز به جدید ترین این ابزار تبدیل شده است.

تاریخچه بازی های رایانه‌ای :

در اوایل دهه ۶۰ میلادی رایانه وسیله ای خاص و تا حدودی تجملی محسوب می شد که در دسترس همگان نبود، راسل از دانشجویان دانشگاه MIT نخستین بازی رایانه ای را با نام Spacewar نوشت که روی رایانه ای به نام PDP-۱ که اندازه ای در حدود یک اتومبیل داشت اجرا می شد و داستان بازی همان جنگ سفینه ها بود که شما باید سفینه طرف مقابل را نابود می کردید.
بعد از آن شرکت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی Pong را ساخت که یک بازی ساده متشکل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود که چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضایی، بازی دیگری که در سال ۱۹۹۷ در شرکت تایتو نوشته شد، شامل عناصر کلاسیک یک بازی رایانه ای بود. در این بازی کنترل یک شیء یا شخص در دست بازیکن بود که باید با کمک آن دشمنان را نابود می کرد.
پس از آن بازیهای ویدئویی سیر تکاملی خود را طی کردند که در اواسط دهه هشتاد بازیها بیشتر به سمت جنگی (WAR GAME )سوق پیدا کردند.علت آن علاوه بر مسائل فنی جو متشنج اواخر دهه 80 آمریکا ،ناشی از جنگ سرد با شوروی و دیگر برنامه های رییس جمهور وقت ریگان بود بازیهایی مثل star flight و…ولی در پنج سال اخیر با پیشرفت هایی که در سخت افزار ها و نرم افزارها ساخت و اجرا بازی ایجاد شده این محصول جایگاه خاص خود را در جهان پیدا کرده است.
و به دلایلی تا کنون به این محصول فرهنگی توجه جدی نشده و حتی مطالعات جدی نیز در این زمینه انجام نشده است.
از جمله دلایل عدم توجه به این موضوع می توان این موارد را ذکر کرد.
1-عمر زیادی از این پدیده نمی گذرد .
2-بازیهای رایانه ای بیشتر مورد توجه قشر کودکان و نوجوان است.
3-با توجه به اینکه تاثیر ات آن بلند مدت بوده و در کوتاه مدت مشخص نمی شود هنوز احساس نیاز به تحقیقات جدی در این زمینه احساس نشده است.
ولی با دلایل کمی و کیفی زیادی می توان به میزان تاثیر گذاری این بازی ها نسبت به سایر محصولات حتی فیلم های سینمایی پی برد.
(راجر ایبرت) یکی از بزرگ‌ترین منتقدین سینمایی هالیود می باشد در مصاحبه ای با سایت معتبر IGN اکیدا به استدیوهای فیلم سازی هالیود هشدار داده و اظهار داشته که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود تا یکی دو سال دیگر تماشاگری را در سالنهای سینمایی نبینیم.و همه به سراغ بازی های کامپیوتری بروند.وی داین مورد چنین می گویدتا پیش از این هالیوود در برابر بازی ها احساس امنیت می کرد و حتی خیلی ها فکر می کردند که اگر یک بازی بخواهد موفق باشد باید به فیلم سینمایی تبدیل شود تا فروش آن تضمین شود ولی اکنون وضع عملا برعکس شده است و ما شاهد هستیم که فیلم هایی مانند مهاجم مقبره و رستاخیز یا اهریمن ساکن که موضوع خود را از بازیها گرفته اند چندان موفق نبوده اند ولی بازیهای آنها بسیار فروش بیشتری داشته اند و هم از نظر هنری و هم از نظر تجاری موفق بود ه اند و بدتر اینکه فیلم های پر طرفدار هالیوودی که فروش زیادی نداشته باشند در صورت تبدیل شدن به بازی تقریبا مطمئن خواهند بود که فروش خوبی خواهند داشت و این برای فیلم های سینمایی خیلی بد و نا امید کننده است.

کمی:

الف:مقایسه میزان درآمد
چنانچه میزان درآمد و سود شرکت های فیلم سازی و بازی های رایانه ای را ملاک قرار دهیم.به گزارش بسیاری از سایتها صنعت بازی های رایانه ای از سینما پیشی گرفته است .بعنوان مثال در شش ماه نخست سال ‌٢٠٠٥، فروش بازی‌های رایانه‌ای درکشورهای اروپایی از فروش فیلم‌های هالیوودی بسیار بیشتر بوده است.و این روند به صورت صعودی در حال ادامه است.
آمارها نشان می‌دهد که روند تولید بازی‌های رایانه‌ای به 4-3 هزار نسخه در سال می‌رسد و با شتابی ملموس در جامعه جهانی در حال گسترش است.
بیش از 30 میلیون نفر در سراسر جهان، بخشی از اوقات فراغت خود را با بازی‌های رایانه‌ای پر می‌کنند که بالغ بر 10 درصد آنها بین 4 تا 7 ساعت از زندگی روزمره‌شان را به بازی با رایانه اختصاص داده‌اند؛ این آمار علاوه بر آنکه گستردگی بازی‌های رایانه‌ای را نشان می‌دهد،
ب:مدت زمان صرف شده توسط کاربر
از سوی دیگر میزان زمانی یک کاربر با صرف یک فیلم سینمایی می کند با یک بازی رایانه ای قابل قیاس نیست.با در نظر گرفتن متوسط مدت زمان یک فیلم و با در نظر گرفتن جاذبه ها ویژه مانند موضوع یا جذابیتهای بصری و… این فیلم دو بار توسط کاربر تماشا شود نهایتا به طور میانگین بین 3 تا 6 ساعت صرف یک فیلم خواهد شدولی مدت زمان که یک کاربر بازی رایانه صرف می کند که بازی را در حالت ساده و نرمال آن وحتی با استفاده از کدهای ویژه که به کدهای تقلب (نسوز کننده ها) معروف هستند و فقط برای اقناع حس کنجکاوی برای دیدن تمامی مراحل بازی صرف می کند.می تواند چندین برابر این مدت زمان باشد.(البته این پارامتر برای کاربر های مختلف و بازی های مختلف متفاوت بوده و گاه اختلاف فاحشی دارد).

کیفی:

از نظر نحوه برقراری ارتباط ابزاری همچون سینما،رادیو و تلویزیونی با بازی رایانه ای اختلاف زیادی وجود دارد درحالت اول به طورمعمول ارتباط یک سویه بوده ولی در بازی رایانه ای گرافیک،صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی وتخیل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت های ریاضی، چالش حل مساله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که بازیگران را جذب این بازی ها می کند.کار مستقل، مداومت در بازی، لذت بردن از بازی، مشارکت فعال، تعامل مشارکتی، ساختار گروهی، یادگیری، رقابت یا همکاری گروهی و فرصت های برابر در بازی ازجمله عواملی است که در فرد برای ادامه بازی ایجاد انگیزه می کند.
دکتر "پل اینچ" از دانشگاهی در اوکلاهاما در سال 1999 تحقیقات گسترده ای را در خصوص تاثیرات بازی ها روی مغز و روان بازیکنان انجام داده است.
وی بنا بر این تحقیقات اظهار داشته است: بازی ها اندازه نرمال ضربان قلب را تغییر می دهند و میزان هورمون های بدن را نیز دستخوش تغییر می کنند.
افرادی که به طور غیرفعال فقط به تماشای این بازی ها می پردازند و بطور فعال در بازی ها شرکت نمی کنند، فشارهای عصبی زیادی را در محیط بازی ها تحمل می کنند.
محققان به این نتیجه رسیده اند که تاثیرات روحی و روانی بازی های رایانه ای بسیار شبیه به بازی های حقیقی و ورزش های پر استرس است.
حس بازیکنی که شکست می خورد و فشارهای روحی که تحمل می کند بسیار شبیه به حس بازیکنان شکست خورده فوتبال است و تاثیرات روانی این بازیها بسیار به هم شبیه است.
با توجه به آنچه که ذکر شد بررسی و تحقیات پایه ای در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

بازی رایانه ای و عملیات روانی:
عملیات‌روانی:

«عملیات‌روانی عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و سایر امکانات به منظور تأثیرگذاری بر افکار، احساسات، تمایلات و رفتار گروههای دوست، دشمن و بیطرف، برای دستیابی به اهداف ملی»
عملیات روانی به دوبخش تقسیم می شود
1-عملیات‌روانی استراتژیک
2- عملیات‌روانی تاکتیکی
که بازی های رایانه بیشتر در بخش اول یعنی عملیات روانی استراتژیکی قرار می گیرد.
این عملیات، عموماً برای پیشبرد اهداف گسترده یا درازمدت و در هماهنگی با طرح‌ریزی استراتژیک کلی طراحی شده و معمولاً دارای تأثیراتی درآینده دور است. مخاطبان این عملیات‌را شهروندان و نظامیان دشمن که خارج از منطقه جنگی بسر می‌برند و همچنین کل جمعیت کشورهای دوست، بی‌طرف، یا دوست دشمن ما (متعهدان دشمن) تشکیل می‌دهد.
هر چند که نمی توان همه بازی های رایانه ای را جز این برنامه محسوب کرد ولی عمدتا بازی های رایانه ای جنگی یا همان war game که توسط شرکتهای خاصی مانند شرکت کوماوار ،شرکت Conflict یا مجموعه بازیهای دلتا فورس جز از این عملیات هستند.
از جمله مقاصدی که در عملیات روانی استراتژیکی پیگیری می شود.
1-تشریح خط مشی‌ها، اهداف و مقاصد سیاسی کشور خودی برای مخاطبین و ارائه استدلالهای پشتیبانی از آن خط‌مشی‌ها و غیره.
2-برانگیختن افکار عمومی به طرفداری یا علیه یک عملیات نظامی.
3-پشتیبانی از تحریمهای اقتصادی و دیگر اشکال غیرقهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.
1-تشریح خط مشی‌ها، اهداف و مقاصد سیاسی کشور خودی برای مخاطبین و ارائه استدلالهای پشتیبانی از آن خط‌مشی‌ها و غیره.
بیشترین بازی های رایانه ای در راستای این هدف تولید و به صحنه بین المللی عرضه شده است.
عنصر مشترک تمامی این بازی ها این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع و زبده غربی عمدتا نیروی ویژه دلتا فورس(Delta Force) آمریکا یا) S.A.S (انگلیس و یا حتی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای گسترش آزادی های فردی و دمکراسی و مبارزه با گروهها و سازمان تروریستی دولتی یا غیر دولتی و یا حتی موجودات فضایی و یا تخیلی که بشریت را به سوی نابودی می کشاند وارد عمل شده و هدفی جز مبارزه و نابودی تروریستها و نجات بشریت ندارند.
ایالات متحده آمریکا سعی دارد با این برنامه های فرهنگی، تجاوزات نظامی خود را در میان ملت آمریکا و حتی سایر ملتها امری عادی ،انسان دوستانه و درراستای گسترش صلح و دمکراسی در سطح جهان نشان دهد.سعی می شود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخالف او و ارزشهایش است محورهای شرارت و شیطانی هستند.
در قبل از فروپاشی شوروی ریگان لقب «امپراتور شرور» را به اتحاد جماهیر شوروی داد و پس از آن جرج دبلیو بوش ا;کشور هایی چون ایران و عراق با عنوان کشور های پلید(شرور) (the evil ones) نام برد.
در همین راستا برخی از باز های رایانه ای به جنگ جهانی دوم و مبارزه با دولت نژاد پرست نازی پرداخته و یا پس از آن به مبارزه با کمونیستهامی پردازد.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ،آمریکا سعی می کند کشورها و گروههای مسلمان را بزرگترین خطر برای صلح جهانی معرفی کند.چرا که به قول نظریه پردازان آنها آمریکا اکنون به جای اژدهای بزرگ با مارهای سمی پرشماری روبروست یا به قول کسینجر با اسلام سیاسی به رهبری جمهوری اسلامی ایران.
مقام معظم رهبری در این باره فرمودند:
«امروز استکبار جهانی که رئیس جمهور کنونی آمریکا سخنگوی آن است دنیای اسلام را صریحا تهدید می‌کند و سخن از جنگ صلیبی می‌گوید، شبکه استکباری صهیونیزم و سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در همه دنیای اسلام سرگرم فتنه انگیزی اند، با پول و تشویق آنان به مقدسات اسلامی در رسانه‌ها علنا اهانت می‌شود و حتی سیمای ملکوتی پیامبر اعظم از جسارت سخیف آنان مصون نمی ماند، هزارها فیلم سینمایی و بازی رایانه‌ای و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهره اسلام و مسلمین، تولید و روانه بازارها می‌شود، و اینها همه علاوه بر جنایات آنان در تعرض به کشورهای اسلامی و کشتارهای فلسطین و عراق و افغانستان و دخالت طلبکارانه آنان در کشورهای اسلامی برای تامین منافع نامشروع سیاسی و اقتصادی است.»

الف: بازی ها رایانه ای با محوریت جنگ جهانی دوم

در مورد مبارزه با نازی ها و جنگ جهانی دوم بازی های زیادی ساخته شده و همچنان ساخت بازی های جدید پیرامون جنگ جهانی دوم ادامه دارد .

بازی رایانه ای mohaa:break through

در بازی mohaa:break through که یازده مرحله دارد شما در نقش john baker یک گروهبان آمریکایی در درگیریها شرکت می کنید در مسیر (kasseine)در شمال آفریقا ،در راه تصرف (messian)در سیسیل و در آخر ارتش آلمان را در جنگ تاریخی (mont battali) در قلب ایتالیا شکست می دهید .
بازی رایانه ای medal of honor:allied assault در بازی medal of honor:allied assault که در اوایل سال 2002 به بازار ارائه شدشما در نقش ستوان(مایک پاول)یکی از نیروهای گردان اول تفنگداران مخصوص ارتش متفقین هستید .عملیات شما در الجزایر شمال آفریقا شروع میشود و سپس ماموریتهای خود را در نروژ ،ساحل نرماندی ،منطقه بریتان ،فرانسه و جنگلهای زیگفرید آلمان ادامه می دهید .

بازی رایانه ای spearhead:mohaa

در نسخه دوم mohaa با عنوان spearhead (خط مقدم )شما در نقش جک بارنز از نیروی هوابرد بازی می کنید و در مناطق عملیاتی نرماندی و برلین جنگ جهانی دوم را تجربه می کنید.

بازی رایانه ای call of duty

در بازیcall of duty ابتدا آموزشهای لازم رادیده سپس به منطقه اعزام می شوید.شما در قالب نیروهای آمریکایی ،انگلیسی یا روسی به مقابله با نیروهای آلمانی رفته و در نهایت باورود به برلین و کشتن آخرین سرباز آلمانی پرچم آزادی را بر روی ساختمانهای این کشور به اهتزاز در می آورید. یا در بازی Battel field 1942 شما در نقش نیروهای متفقین به مبارزه با آلمانیها می روید.ویا در بازی (بازگشت به قلعه ولفن اشتاین)return to castel wolfenshtine شما به مبارزه با نازیها می روید.

ب:کشور های کمونیستی

بازی رایانه ای 2 Ghost recon

در قسمت دو م بازی Ghost recon از سری بازی های Tom Clancy یک ژنرال کره شمالی محموله های بشر دوستانه سازمان ملل که شامل آب و غذا می باشد را به نفع نظامیان خود ضبط می کند و با در درست گرفتن کنترل کره شمالی به سوی چین یورش می برد. شما در نقش کماندوهای مخصوص آمریکایی که به کمک نیروهای چین شتافته اند، ظاهر می شوید.
هر چند که در واکنش به ساخت این بازی یک مقام نظامی کره شمالی در روزنامه کره ای تانگیل Tongil گفت: فعلا این فقط رای آنها دریک بازی است، اما جنگ ما با آنها قطعا یک بازی نخواهد بود،آنها شکست سخت و مرگ بدی را در هنگام جنگ با ما تجربه خواهند کرد. »

ج: کشور ها و گروه های اسلامی

همانطور که عنوان شد در بازی های رایانه ای جدید شما به مبارزه با کشور ها و گرو های اسلامی می روید.مشخصه مشترک این بازی های استفاده از نماد ها و سمبل های اسلامی است.
نمایش مکانهای منقش به نقوش اسلیمی ، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریستها ، استفاده از مکانهای مذهبی مسلمانان مانند مسجد چرا که یکی از محل تجمع تروریستها است و عمدتا تک تیر انداز ها بالا ی مناره های مساجد موضع گرفته اند و به سمت شما تیر اندازی می کنند،استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریستها ، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن و...
در بازی رایانه ای (black hawk down:team sabre ( delta force: برای مبارزه با تروریستهای به کشور های مختلف سر می زنید.
در یکی از مراحل بازی که در سال 2005 میلادی اتفاق می افتد شما برای مبارزه با تروریستها به ایران حمله کنید این بخش بازی دارای سه بخش است در یک مرحله به جزیره خارک حمله می کنید و در یک بخش دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که توسط نیروهای نظامی محافظت می شوند حمله کنید.
در این بخش علاوه برکشتن نیروهای نظامی کلاسیک با مصوب نظامی با لباس شخصی مواجه می شوید که در کنار نیروهای کلاسیک می باشند ( که به نظر می رسد بیانگر نیروهای بسیج مردمی ایران می باشد.)

بازی رایانه ای جنگ ژنرالها (generals)

در بازی جنگ ژنرالها (generals) شما در نقش سربازان آمریکایی ماموریت مبارزه با تروریستها در نقاط مختلف جهان همچون عراق برای مبارزه با بعثیان ،یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید در عراق و افغانستان تروریستها با رنگ سبز نمایش داده می شوند ماشین سبز ،کلاه نظامی سبز ، پرچمهای سبز رنگ و حتی کلاهک موشکها با رنگ سبز نمایش داده می شوند.
هر چند که بسیاری از شرکتهای ساخت بازی های رایانه ای در بازیهایشان به صورت موردی بازی های اینچنینی دیده می شود و لی به نظرمی رسد چند شرکت مانند شرکت کوما - ریالتی گیمز Kuma Reality Games)) و شرکت کانفلیست (Conflict) با این هدف که تجاوزات نظامی آمریکا را در اقصی نقاط جهان توجیه تاسیس شد ه اند.

بازی رایانه ای سام ماجراجو در پرسپولیس :

در این بازی در اوایل قرن 22 زمین تحت حمله مزدوران اهریمن جهانی قرار می گیرد و نوع بشر در معرض نابودی کامل است .شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بلافاصله برای تغییر گذشته با استفاده از یک دستگاه قدیمی به نام دروازه زمان به گذشته بر می گردید تا نسل بشر را از خطر نابودی حفظ کنید.
شیاطنی که به اهریمن جهانی کمک می کنند عبارتند از کامیکاز بی سر (beheaded kamikaze) وعقرب بالغ(Araohnoid adult)،زامبال(zambul)، غول لاوا (lava golem) هر کدام از این شیاطین دارای اسلحه ای برای ضربه زدن به شما هستند.
عقرب بالغ (Araohnoid adult) یکی از ایادی شیطان است او یک جنگجوی مذهبی که از نژاد اولیه بند پایان به وجود آمده و به خاطر عقاید مذهبیشان بسیار متخاصم هستند.
یکی دیگر از این شیاطین کامیکاز بی سر (beheaded kamikaze) است او یک سرباز سیرین است که اهریمن جهانی او را زنده کرده و کنترل زندگی آن را در دست دارد این موجود به شکل یک انسان فاقد سر است. بدون سر بودن او به معنای نداشتن عقل و شعور و منطق است. بنابراین او را برای عملیات خودکشی مانند به خدمت گرفته است.
کامیکاز بی سر دو بمب در دستان خود حمل می کند و هنگامیکه به اندازه کافی به هدف نزدیک شد آن را فعال می کند هر چقدر به شما نزدیک تر باشد خسارت بیشتر به شما وارد می کند هر چند که خود نیز پس از انجام این عمل نابود و متلاشی می شود.
که به نوعی به صورت غیر مستقیم این عمل را که به عملیات شهادت طلبانه مسلمانان شباهت دارد یک عمل شیطانی تلقی کرده و عملی فاقد هرگونه پشتوانه عقلانه می باشد.
برای مبارزه با شیاطین شما به محلهایی شبیه معابد و مساجد می روید اماکنی که پر از طرح ها و نقوش اسلامی است.(تصاویر زیر) مثلا در بسیاری از مراحل که دارای طرح های اسلیمی است چنانچه روی این تصاویر بزرگ نمایی کنیم نام علی بر روی آنها نقش بسته است.
و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا با اهریمن جهانی روبه رو شده و در نهایت او را شکست می دهید.

بازی رایانه ای (IGI 2) :

در یکی از مراحل این بازی شما در لیبی وارد عملیات می شوید صدای قرآن و صلوات بگوش می رسد نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد)(ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریستها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می دهند.

شرکت کوما - ریالتی گیمز Kuma Reality Games:

شرکت کوماوار عنوان می کند برای مشترکین خود این امکان را فراهم می کند تا تجربه کنند ماموریتهایی را که بر اساس حوادث بحرانی روز جهان است.بازیهای جدید این شرکت در مناطق مختلف جهان است مانند عراق ، افغانستان ،ویتنام و ایران و...
کیت هالپر، مدیر شرکت کوما ریالتی گیمز Kuma Reality Games در گفتگویی با بخش فارسی بی بی سی تاکید کرد:
"ما تلاش می کنیم که به عنوان یک رسانه تصویری همزمان با اخبار پیش برویم. وقتی مخاطب هرروزه اخباری را در تلویزیون یا روزنامه ها می بیند این یک فرصت استثنایی برای ما است که ما هم تعامل او را با یک بازی درباره همان موضوع جلب کنیم."
بیشتر ماموریتهای این سری از بازیها در عراق و افغانستان می گذرند و نیروهای شرکت کننده در عملیات عبارتند از: کلاه سبزها، نیروهای ویژه عملیات شبانه، نیروهای ویژه کماندویی اسرائیل، هنگ هفتاد و پنجم رنجرها، نیروهای ویژه دلتا فورس، نیروی دریایی آمریکا، نیروهای واکنش سریع وکماندوهای چترباز بریتانیا.
کیت هالپر، مدیر عامل کوما وار می گوید:
«برخی رسانه ها به تفاسیری از واقعیت می پردازند که درکش برای عامه مردم امکان پذیر نیست؛ اما بازیهای ویدئویی ما واقعیت ملموس را یعنی آنچه در خیابان های بغداد می گذرد، بازسازی می کند.»
شرکت کوما در بیانیه های مطبوعاتی که پیش از این منتشر کرده بود، هدف از انتشار این بازی ها روی اینترنت را نمایش "جانفشانی‌ها" و موقعیت های خطیر سربازان آمریکایی اعلام کرده بود!
کوما ریالتی گیمز از دو موسسه حامی سربازان جان باخته و معلول آمریکا حمایت می کند. با این حال سخنگویان و مدیر عامل این شرکت موکدا هر گونه ارتباطی با دستگاه های دولتی آمریکا را انکار می کنند.! در عین حال کیت هالپر می گوید که برخی از محصولات این شرکت توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.
نشریه آلمانی اشپیگل آن لاین در گزارشی در باره این بازی ادعا می کند کارشناسان نظامی سابق ارتش آمریکا به عنوان مشاور با این شرکت همکاری می کنند.
این شرکت تا کنون بیش از 70 بازی با موضوعات مختلف ساخته است. در ایران زمانی افکار عمومی و رسانه ها به ساخت بازی توسط این شرکت حساسیت نشان دادند که این شرکت بازی تحت عنوان "حمله به ایران" (Assault on Iran ) با به بازار ارائه کرد.
در بازی رایانه ای "حمله به ایران" که پنجاه و هشتمین ماموریت بازی "کوما وار" است، سربازان آمریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تاسیسات هسته ای نطنز، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند زندانی را آزاد کنند.
این بازی ساز ادعا کرده است: "از آنجا که تردیدی در زمینه اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم به منظور بدل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی وجود ندارد و از سوی دیگر حمله نظامی گسترده و اشغال ایران می تواند با توجه به در تیررس بودن منابع نفتی خاورمیانه از سوی ایران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بیانجامد، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته ای و فناوری ایران، بیشتر می تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی شود."
کیت هالپر به سایت فارسی بی بی سی گفته است: "هنوز خیلی از آمریکایی ها نگران برنامه هسته ای ایران هستند. برای همین ما به بازآفرینی موقعیت ها دست می زنیم تا بحث های مرتبط را پوشش دهیم. کاربران زیادی با ارسال تومار اینترنتی به ما گفتند که این بازی را به دلایل سیاسی دوست ندارند. ولی ما یک موسسه سیاسی نیستیم. این بازی فرصتی ایجاد می کند که ما به برنامه اتمی ایران فکر کنیم."
با این حال توجیه طراحان بازی در تولید این بازی استناد به جمله ای از جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، است که در برابر تهدیدات هسته ای جمهوری اسلامی "تمام گزینه ها قابل بررسی است."
هر چند که قبل از این هم این شرکت با ارائه بازی(Iran Hostage Rescue) در مورد ایران بازی رایانه ای ارائه داده بود. در بازی(Iran Hostage Rescue )شما در نقش نیروهای ویژه ای هستید که وظیفه تان نجات گروگانهای آمریکایی که در سفارتخانه آمریکا در تهران زندانی هستند .این بازی به مناسبت فرا رسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه به بازار عرضه شده است .
این شرکت اعلام کرده برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدیویی مصاحبه با آنتونیو مندز (Antonio Mendez)از مسولان سابق سازمان سیا (CIA) ساخته شده است. هر چند این شرکت با تحریف اتفاق که منجر به شکست مفتضحانه آمریکا در طبس شد را با پیروزی نیروی ویژه به اتمام می رساند.
البته نکات دیگری نیز در بازی (Iran Hostage Rescue) به چشم می خورد که توجه به آنها ضروری به نظر می رسد.مثلا در قسمت دوم بازی وقتی شما وارد استادیوم می شوید تا با استفاده از هلی کوپتر ازآنجا خارج می شوید اتوبوس را می بینید که تصویر امام و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است:
پرورش جوانان خدا جوی بسیجی فتح الفتوح امام است.
و با فونت کم رنگ تر زیر آن به نظر می آید نوشته

مقام معظم رهبری

که نوشته شدن این متن روی اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر هم خوانی ندارد .
آیا این موضوع عمدی است یا یکی از اشتباهاتی است که به علت عدم دقت و آگاهی اتفاق افتاده مانند نوشته هایی که روی کارتن های حاوی توپ های ورزشی در استادیوم (تصویر زیر)
کیت هالپر وعده می دهد که به زودی بازی های دیگری نیز درباره ایران توسط این شرکت در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
البته در بازی های دیگر این شرکت که در عراق اتفاق می افتد به وفور تصویر زیر را شما در مکانهای استقرار به اصطلاح تروریست ها می بینید.

شرکت Conflict

هر چند که این شرکت تا کنون فقط چهار بازی
1- 1Conflict Desert Storm
2- - Back To Baghdad 2Conflict Desert Storm
3- Conflict vietnam
4- Conflict Global Storm
به بازار ارائه داده است. ولی به علت ارائه گرافیک بسیار جذاب و استفاده از تاکتیکهای واقعی جنگ ،و ...توانسته جایگاه خاصی در میان دوستداران بازیهای جنگی پیدا کند.
در این بازیها بازیگر بجای هدایت یک نفر هدایت یک تیم 4 نفره ویژه را بر عهده دارد که هر کدام از این چهار نفر یک تخصص دارند مانند فرمانده، تک تیر انداز ، تیر بار چی و تخریبچی که هر کدام به سلاح مورد نیاز خود مجهز می باشد.کاربر می تواند در طول بازی نقش خود را عوض کرده و یکی از اعضای چهار نفره تیم را انتخاب کند.و هدایت بقیه تیم را بر عهده بگیرید.
شاید بجرات بتوان گفت واقعی ترین و شبیه ترین بازی به فضای واقعی جنگ باشد.
کاربر برای پیروزی مجبور است خواسته یا ناخواسته اصول تاکتیکی را رعایت کند.
اصولی چون جهت یابی و نقشه خوانی ، رعایت استتار و اختفا، عملیات کمین و ضد کمین ، استفاده از آرایشات صحیح ، انتخاب بهترین نوع پیشروی و چگونگی پیشروی مانند حالت آتش و حرکت ، آتش و فریب و بسیاری از اصول نظامی دیگر در بازی هایDesert Storm کاربر می تواند در نقش نیروی دلتا (delta) آمریکا و یا نیروی اس آ اس (SAS) انگلیس وارد عراق شوید و بازی نمایید.
تولید سلاحهای کشتار جمعی بار ها از سوی آمریکا علیه دولت عراق مطرح شد و به همین دلیل نیز به این کشور حمله شد ولی هیچگاه شواهدی دال بر این موضوع هرگز ارائه نشد.بلکه ثایت شد دروغ و بهانه ای بود برای توجیه افکار عمومی برای حمله به عراق دروغی که علیه ایران نیز هم اکنون مطرح است یعنی سعی در تولید سلاح هسته ای که در راستای توجیه افکار عمومی بازی "حمله به ایران" (Assault on Iran) توسط شرکت کوما وار ساخته شده است.
همچنین دو بازی دیگر نیز توسط این شرکت ساخته شده است.
در بازی Conflict vietnam در نقش نیروهای آمریکا در نبرد ویتنام شرکت کنید.
و در آخرین بازی این شرکت یعنی Conflict Global Storm شما در نقش سرباز آمریکایی به عنوان نیروی ضد ترور بین المللی در سر تاسر جهان به مبارزه با تروریستها بپردازید.
با دقت در مطالب ذکر شده می توان فهمید که واقعا رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ویژگیهای خاص خود به عنوان ابزار نوین عملیات روانی دشمن بدل شده اند.سربازان رایانه ای که واقعا بدون هیچگونه حساسیت ،نظارت و کنترل تا عمق خانه هایمان نفوذ کرده اند!
برگرفته از : فصلنامه عملیات روانی - شماره 16
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۱
ma ya

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
هاست