مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

درباره پایگاه

نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد ناشر حکم ولایت به ولی می نازد

گر بنازد به علی، شیعه ندارد عجبی عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد

فرزنــدان ابــرهه، از نـسل یــهودا، نشــسته بــر ارابــه‌هــای جــنگ؛
از تانک "مرکــاوا" تا امــواج voa.
از خطــوط مــقدم جــنـگ ســخـت در عــراق و افــغانـستان و سوریــه؛
تا پـیچ‌ در پــیچ و هزار لــایه‌های جــنگ نـیمه ســخت با موســاد و سیـا و MI6؛
تا گستــره‌ی جــهانی جنگ نــرم، حتی در خانــه‌هــایمان!
.....
و مـن و تــو و مــا، در کجای این نبـــرد نامـتقارن ایــستــاده‌ایم؟
خودم را و خـودت را و خـودمان را بازیابیم.
آنهـایی که خــود را پــیدا کردند، خــوش به سعادتـــ دنــیا و آخرتـشان،
و خوشـ به لــیاقتــشان بــرای سربازی آقایـــشان در آخرالزمان.
آنهایی هــم کــه نــه...
...
مــن و تــو و مــا، در کـــجای ایــن نــبرد نامــتقــارن ایستــاده‌ایم؟


دختر

یکی از تلخ‌ترین و فاجعه بارترین تجلیات جنایت آمیز روزگار جاهلیت پیش از اسلام رخداد زنده به گور کردن دختران بود؛ رخدادی که هنوز هم پس از قرن‌ها به عنوان نماد جاهلیت آن دوران به یاد می‌آید و قلب هر بشری را می‌فشارد.
با این یادآوری، این سؤال در ذهن انسان نقش می‌بندد که چگونه ممکن است جامعه و مردمانی در عمق جهل و تاریکی ذهن و ضمیر خویش، به چنین عمل شقاوت آمیز و دنائت پروری دست بزنند.
طلیعه خورشید اسلام در شب دیجور جهل و جور
امّا از سوی دیگر باید گفت با طلیعه خورشید اسلام در جهان بشریت، نورانیت این مکتب وحیانی توانست بر همه عرصه‌ها و مواقف و مواضع بشر، سایه‌ای از حقیقت و کمال و پیشرفت بیاندازد.
این نور تابان اسلام بود که توانست از همان مردمانی که دختران خویش را زنده به گور می‌کردند، مردان و زنانی را تربیت نماید که پله‌های رشد و کمال و معنویت را یکی پس از دیگری طی نمایند و به مدارجی نائل آیند که غبطه هر انسانی را در هر عصری برانگیزد.
اسلام آمد تا زنان و دختران را از انتهای چاه ویل تاریکی و جهل و ظلم و نیستی، به قله شکوه و مجد و عظمت و برجستگی برساند. 
از دختری که زنده به گور می‌شد تا زنی که دامنش، راه معراج مرد
اسلام آمد تا زن را به مقامی برساند که به قول حضرت امام خمینی(رحمةالله‌علیه) از دامن او، مرد به معراج برود.
اسلام آمد تا زن را با حقیقت وجودی‌اش آشنا سازد و او را در برابر جاهلیت اولی و اخری که همان زنده به گوری و ابزار شهوت رانی غرب مدرن امروزی است، صیانت نماید.  آری، روز دختران از تمام این زوایای خطیر و حیاتی تاریخی و بشری حائز اهمیت است.
دختر، پاسداشتی بر عطوفت و لطافت و نمک زندگی
امّا از سوی دیگر، روز دختر پاسداشتی است برای حقیقت ناب و تابناک دخترانگی که جلوه‌ای لطیف و شریف از همه زیبایی‌های خلقت است. دختر موجبات برکت مادی و معنوی را در خانه و خانواده به همراه دارد و شیرینی و لطافتی بی‌مانند به کانون گرم خانواده می‌بخشد.
دختر با حضورش در خانه و در کنار سایر اعضای بیت، دژی عاطفی و دریایی از عاطفه و لطافت را به ازمغان می‌آورد. دریایی که می‌توان در زیبایی و طراوت و مهر و محبت و دلسوزی و شفقتش غوطه ور شد و طعم شیرین زندگی را با کام جان چشید.
دختران امروز، مادران فردای جامعه
دختران امروز مادران فردای جامعه‌اند و نوع تربیت و رشد و نمو معنوی و جسمی آن‌ها می‌تواند بسیار سرنوشت ساز و تأثیرگذار باشد. این همه اهمیت و ارزش را که در ارکان جامعه و در ساحت‌های مختلف حیات فردی و جمعی اجتماع تأثیرگذار است، می‌توان در آموزه‌های دینی و بیان بزرگان آئینی نیز ردیابی نمود و از آن بهره گرفت.
چه زیبا و درس آموز است اینکه بزرگ‌ترین موهبت الهی و هدیه آسمانی برای پیامبر اکرم(صلی‌الله‌‌علیه‌وآله) همان خیر کثیر و کوثری است که خداوند تبارک و تعالی در دورانی که آن حضرت مورد خطاب طعنه آمیز و سخره پیشانه کفار و دشمنان دین خدا بود، در قامت دختری از نسل بهشت و بهار برایش به ارمغان آورد و هدیه نمود. 
زهرای اطهر(سلام‌الله‌علیها)، دختری که‌ام ابیها و ام الائمه نام گرفت
آری، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به سان دختری معصوم و پاک که نام و نگاهش سرشار از زیبایی و طراوت و شور و شعور بود، نماد و نشانه‌ای شد از حقیقت و بشارت ادامه رسالت و اینکه جان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با همه حقایق منتشر و مستتر در دین مبین و رسالت معنویش، در سیما و جان و جهان حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) به ودیعت نهاده شده و قرار گرفته است.
به راستی چه افتخار بزرگ و بی‌نظیری است برای یک دختر که محمل چنین ارزش‌های ناب و تابناکی شود.
دختران بر فراز آموزه‌های حمایتی و رحمانی دین اسلام
در بسیاری از منابع روایی شیعی، سخن در باب ارزش و اهمیت دختران و جایگاه آنان رفته است. در شریف کافی «باب فضل البنات؛ درباره فضیلت دختران»، در وسائل الشیعه «باب استحباب طلب البنات و اکرامهن؛ مستحب بودن طلب دختر از خداوند و تکریم دختران» و «باب زیادة الرقة علی البنات و الشفقة علیهن اکثر من الصبیان؛ درباره دل سوزی و محبت بیشتر به دختران در مقایسه با دیگر فرزندان» و موارد بسیار و بی‌شمار دیگری که همگی گویا و جویای ارزش و اهمیتی است که اسلام عزیز برای دختران و حقیقت وجودی آنان قائل است. 
جلوه‌های قدر و قیمت دختران در بیان و بنان معصومان
امّا در میان انبوه روایات ارزشمند نبوی و ائمه اطهار می‌توان به نمونه‌هایی از این گوهرهای ناب و تابناک اشاره نمود که هر یک جلوه‌ای از آن تجلی بهشتی و لمحه‌ای از آن حقیقت زیبای الهی را به تصویر کشیده‌اند.
از پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل است که فرمود: «بهترین فرزندان شما دختران هستند. هر که را دختری است، خداوند یاری دهنده او، برکت بخش به او و آمرزنده او خواهد بود. مهر ویژه خداوند بر پدر دختران باد. دختران مبارک و دوست داشتنی­اند و پسران بشارت دهندگانند و دختران باقیات صالحات‌اند.»[۱]
هر خانه‌ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی‌اش می‌شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی‌گردد؛ در حالی که در هر شبانه روز برای پدر آن دختران عبادت یکسال نوشته می‌شود.
هر کس سرپرستی دو یا سه دختر را داشته باشد، با من در بهشت خواهد بود.
به پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت که آن‌ها از این خبر ناخرسندند؛ از این روی فرمود: «شما را چه شده، گلی به من داده شده که او را ببویم و روزی‌اش بر عهده خداوند متعالی است.»[۲]
و از امام صادق(علیه‌السلام) نقل است که فرمود: «پسران نعمت‌اند و دختران حسنه و نیکی و خداوند از نعمت‌ها می‌پرسد، ولی بر نیکی‌ها پاداش می‌دهد. آن‌که سرپرستی دو دختر را عهده‌دار شود، این کار او را از آتش و عذاب باز خواهد داشت.»[۳]
آن‌گاه که مردی صاحب دختری شد، خداوند فرشته‌ای به سوی نوزادش روانه می‌کند که بال بر سر و سینه او کشد و گوید: کودکی ضعیف آفریده شده است. انفاق کنندگان بر او از سوی خداوند یاری خواهد شد.
و نیز از امام رضا(علیه‌السلام) نقل است که فرمود: «خداوند بر دختران مهربان‌تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می‌گردد.»[۴]
روز دختر، نام و یاد کریمه اهل بیت و الگوبرداری سازنده از مقام آن بانوی جوان و برومند
امّا مناسبت روز دختر که در سال ۱۳۸۵ و به توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران و به مناسبت تولد حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها)، کریمه اهل بیت به عنوان «روز ملی دختران» نامیده شد، در عین ادای دین در حق دختران جامعه و یادآوری ارزش و اهمیت بی‌مانند آنان، توجه و تعظیمی هم در برابر مقام شامخ حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) است.
این بانوی بزرگوار که در عین جوانی، دارای مقامی بس عظیم و سترگ و شگرف است؛ تا به اندازه‌ای که زیارتش همردیف زیارت حضرت زهرای اطهر(سلام‌الله‌علیها) نامیده شده و بهشت، دستاورد و جزای زائران حضرتش عنوان گردیده است.
بانوی بزرگواری که حرمش ملجإ و مإمن همگان بوده است؛ از عادی‌ترین مردم تا علمای برجسته و بزرگواری که در مهم‌ترین و حساس‌ترین معضلات علمی خویش، به آستان ملک پاسبان او پناه می‌بردند و حوائج خویش را به بهترین و برترین وجه ممکن دریافت نموده و گشایش کار خویش را به چشم دل و سر می‌نگریستند.
امید است که با نامگذاری روز ولادت باسعادت و مبارک آن کریمه اهل بیت، دختران سرزمین ما بتوانند با الگوبرداری از حیات ربانی و طیبه آن زن آسمانی، به جان و جهان خویش، جلوه‌ای از نورانیت و برکت و معنویت ببخشند و در سلک بانوان بهشتی درآیند.
پی‌نوشت:
[۱]. وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۳۶۲ و ۳۶۳
[۲]. وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۳۶۷
[۳]. مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۱۶، ح ۱۷۷۰۸
[۴]. من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۴۸۲، ح ۴۶۹۳

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۷
ma ya

نظرات  (۱)

سلام
نوشته های بسیار زیبایی داری
امیدوارم همیشه به نوشتن ادامه بدی تا ما هم با خوندن اون ها لذت ببریم
به منم سر بزنی خوشحال می شم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
هاست