مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

توهین به اشخاص ، مقام معظم رهبری و شهدا و خانواده های شهدا ممنوع

مرصاد

درباره پایگاه

نه فقط بنده به ذات ازلی می نازد ناشر حکم ولایت به ولی می نازد

گر بنازد به علی، شیعه ندارد عجبی عجب اینجاست خدا هم به علی می نازد

فرزنــدان ابــرهه، از نـسل یــهودا، نشــسته بــر ارابــه‌هــای جــنگ؛
از تانک "مرکــاوا" تا امــواج voa.
از خطــوط مــقدم جــنـگ ســخـت در عــراق و افــغانـستان و سوریــه؛
تا پـیچ‌ در پــیچ و هزار لــایه‌های جــنگ نـیمه ســخت با موســاد و سیـا و MI6؛
تا گستــره‌ی جــهانی جنگ نــرم، حتی در خانــه‌هــایمان!
.....
و مـن و تــو و مــا، در کجای این نبـــرد نامـتقارن ایــستــاده‌ایم؟
خودم را و خـودت را و خـودمان را بازیابیم.
آنهـایی که خــود را پــیدا کردند، خــوش به سعادتـــ دنــیا و آخرتـشان،
و خوشـ به لــیاقتــشان بــرای سربازی آقایـــشان در آخرالزمان.
آنهایی هــم کــه نــه...
...
مــن و تــو و مــا، در کـــجای ایــن نــبرد نامــتقــارن ایستــاده‌ایم؟

ابعاد فرهنگی که در توسعه اقتصاد نقش موثر دارد

چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳ ق.ظ

فرهنگ

روزها سپری شد و روزهایی که بازار تبلیغات و جذب نظر مردم با سخنان و وعده‌ها و اهداف و...بود به پایان رسید، اکنون روز شروع و عمل است، شروعی که با سوگند به خداوند سبحان کلید می‌خورد، امید است سوگند مقدس عملیاتی شود و دل مردم و رهبر فززانه شاد گردد، رهبری که بارها از دولت و مجلس و ... مطالبات مردم را درخواست کرده است، در آغاز مجلس دهم نیز آنان را تکرار کرد و با نامه‌ای که خطاب به تمام مسئولین بود فرمود:
«تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعی آن، و نیز تلاش مجدّانه برای گسترش و ژرف‌سازی فرهنگ اسلامی، دو اولویت فوری کنونی است».[1]

ابعاد فرهنگی که در توسعه اقتصاد نقش موثر دارد عبارتند از:

1: فرهنگ کار و کوشش: زندگی در دنیا، رشد قوای روحی و جسمی، پر شدن اوقات فراغت، معنا دار شدن زندگی، نجات از فساد و تباهی ..همگی به وسیله کار و تلاش محقق خواهند شد، قطعا رشد فرهنگِ کار و تلاش و دوری از بیکاری و تنبلی، علاه بر اینکه در رشد اقتصادی شخص و  جامعه موثر است، باعث شیرین شدن زندگی‌ها می‌شود، امام صادق (علیه‌السلام می‌فرماید:
«اگر مردمان هر چه را مى‏‌خواستند حاضر و آماده در اختیار داشتند، زندگى براى آنان گوارا نمى‏‌شد، و لذّتى از آن نمى‌‏بردند».[2]
تشویق به کار و تلاش در همه زمان‌ها مشگل گشای بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی بوده است و در دین اسلام که فرهنگی غنی و الهی دارد، نیز به آن سفارش بسیار شده است،  و آن را عبادتی کامل معرفی کرده است، رسول خدا می‌فرماید:
«عبادت ده جزء است که نه جزء آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است».[3]
امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید؛‌ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید. همانا شما را پایانی است؛ پس، خود را به آن پایان (بهشت) رسانید».[4]

2: فرهنگ کسب علم و دانش: «در روند دستیابی به توسعه اقتصادی لازم است عالمانه اقدام شود و علومی که در این راستا وجود دارد به مسئولان و عوامل اجرایی، آموزش داده شود، و هر کاری با مطالعه و علم پیش برود، اصل علم آموزی در دین بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است و از واجبات معرفی شده است، رسول خدا می‌فرماید:
«طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد».[5]
به خدمت گرفتن معلومات علمی در صنایع برای گسترش کمی و کیفی تولید، و استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان جامعه، راه را برای رشد و بالندگی اقتصادی و زمینه را برای رقابت جهانی محصولات ایرانی فراهم می‌کند، و از هدر رفتن نیروی انسانی و منابع ملی جلوگیری می‌کند، و مسیر را برای سرعت مضاعف در این زمینه فراهم می‌سازد، امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«به راستى که دانش، مایه حیات دل‏‌ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن‏‌هاى ناتوان است».[6]

3: فرهنگ تدبیر امور و برنامه‌ریزی دقیق: قطعا موفقیت در توسعه اقتصادی و دیگر مسائل، زمانی رخ خواهد داد که فرهنگِ برنامه ریزی رشد کند، و قبل از هر کاری تدابیر لازم اتخاذ گردد، بسیاری از کشورهای توسعه یافته با برنامه‌ریزی همه جانبه و نظارت گسترده توانسته‌اند شیرینی رشد اقتصادی را بچشند، آنها با عمل کردن به دستوراتی که در  دین اسلام وجود دارد به این پیروزی رسیده‌اند، امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«تدبیر و برنامه‌ریزى پیش از هر کار، تو را از پشیمانى آسوده کند و کار به پشیمانى نکشد».[7]
رسول خدا می‌فرماید:
«از فقر در امتم نمی‌ترسم... اما از آن چیزی که می‌ترسم سوء تدبیر و بی‌برنامگی است».[8]

4: فرهنگ صداقت، امانتداری، و وفای به عهد: با صداقت هزینه‏‌هاى کمرشکن بازرسى‏ کاسته می‌شود، حجم پرونده‏‌هاى حقوقى به حداقل مى‏‌رسد، آرامش خاطر به مردم باز می‌گردد، و با امانتداری اعتماد مردم به همدیگر تقویت می‌شود و چرخ روزگار به خوبی می‌چرخد، و اختلاس و رشوه و خیانت که مهم‌ترین آفت‌های توسعه اقتصادی است ریشه کن خواهد شد، و با وفای به عهد پروژه‌های عمرانی و پست‌های مدیریتی که بر اساس خدمت بنا شده است، نقش خود را به خوبی ایفاء می‌کند، امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید:
«راستى و راستگویى، شرف و کرامت است براى بشر، و دروغ سقوط و پستى، راستگو مشرف بر نجات و کرامت و بزرگوارى است، و دروغگو در پرتگاه خوارى و سقوط است».[9]
لقمان حکیم در سفارشی به فرزندش فرمود:
«ای فرزندم، امانت را پاس دار تا دنیای تو سالم و امن باشد».[10]

امید است مجلس شورای اسلامی که مرکز قانونگذاری کشور است، از طرح‌ها و لوایحی که در جهت حمایت از کار و تشویق کارگران و کارفرمایان و صنعتگران است به خوبی حمایت کند و در تصویب قوانین ضمن این که خود مجلس تدبیر لازم را اتخاذ می‌کند از مجریان نیز برنانه‌ریزی و تدبیر را خواهان باشد، و از مراکز علمی و تحقیقاتی حمایت شایسته صورت گرفته و آنان را در تولید و استخراج علم یاری نماید و در پایان ضمن این که خودشان در قول و عمل صداقت و امانتداری را رعایت می‌کنند آن را به زیر مجموعه‌های خود و جامعه نیز تزریق کنند.

.........................
پی نوشت‌ها:
[1]. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی؛ ۸ /خرداد/ ۱۳۹۵
[2]. «و لو کفی النّاس کلّ ما یحتاجون إلیه، لما تهنّئوا بالعیش و لا وجدوا له لذّه» حکیمی، اخوان،الحیاة، با ترجمه، آرام، احمد، چاپ مکرر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، ج ‏5، ص 489.
[3]. «اَلْعِبادَﺓُ عَشَرَﺓَ اَجْزاءٍ تِسْعَـﺔٌ مِنْها فی طَلَبِ الْحَلالِ»مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف، ج ‏74، ص 28.
[4]. «العَمَل العَمل، ثُمَّ النَّهایة النَّهایة، والاستِقامة الاستِقامَة، ثُمَّ الصَّبر الصَّبر، والوَرَع، إِنَّ لَکُم نَهایَة فَانتهوا اِلی نَهایَتِکُم» همان مدرک قبلی ج 68، ص 190.
[5]. «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ» همان مدرک قبلی ج 1، ص 172.
[6]. «اِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ» همان مدرک قبلی ص 171.
[7]. «التدبیر قبل العمل یؤمنک الندم» همان مدرک قبلی ج 18 ص 238.
[8]. «مَا أخَافُ عَلَی أمَّتِی الفَقرَ وَلَکِن أخَافُ عَلَیهِم سُوءَ التَّدبیِر»  ابن ابی جمهور، محمد بن علی، عوالی اللالی، انتشارات موسسه شهداء، قم، ج 4، ص 39.
[9]. «الصّادِقُ عَلى‏ شَفا مَنْجاةٍ وَ کَرامَةٍ، وَ الْکاذِبُ عَلى‏ شُرُفِ مَهْواةٍ وَ مَهانَةٍ» سید رضی، نهج البلاغه چاپ اول، انتشارت هجرت، قم، 1414ق، خطبه 85.
[10]. «یا بنیّ، أدّ الأمانة تسلم‏ لک‏ دنیاک و آخرتک، و کن أمینا تکن غنیّا» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، انتشارات اسلامیه، تهران، سال چاپ مختلف، ج 71 ص 176.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۲
ma ya

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
هاست